מי הטמין את אוסף התשלילים בעליית גג בלובלין?

השערות שונות עלו בנוגע לתעלומה כיצד הגיע האוסף היקר לאותו בית ברחוב רינעק 4 בלובלין ומי הוא הצלם
אתר קול חי 1 Comment on מי הטמין את אוסף התשלילים בעליית גג בלובלין?
השערות שונות עלו בנוגע לתעלומה כיצד הגיע האוסף היקר לאותו בית ברחוב רינעק 4 בלובלין ומי הוא הצלם
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לפני כארבע שנים, בשנת תשע"ב-2012, התגלה בעליית גג בעיר לובלין שבפולין אוסף של 2700 תשלילי צילומים (נגטיבים) מהעיר לובלין.

בין אלפי הצילומים, התגלו מאות תמונות המתעדות את חיי היהודים בלובלין בשנים שלפני השואה. חלק נכבד מהתצלומים מוקדש לישיבת חכמי לובלין ולמייסדה הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל.

במשך תקופה ארוכה ניסו חוקרים להתחקות אחר מקור הצילומים והעלו חרס בידם.

השערות שונות עלו בנוגע לתעלומה כיצד הגיע האוסף היקר לאותו בית ברחוב רינעק 4 בלובלין ומי הוא הצלם.

אחת התמונות באוסף, מנציחה את תבנית בית המקדש בישיבת חכמי לובלין מעשה ידיו של האמן גד וינטרוב כשביציע ניצב רבי מאיר שפירא ומסביר לעיתונאים הר"ר משה פראגר ז"ל והר"ר דוד רוזנפלד מקראקא את מהותם של כלי המקדש, המזבחות, הכיור וכנו ועוד.

החוקרת טל שוורץ, מצוות המחקר העוסק בפיענוח התצלומים, מצאה כי תמונה זו נמצאת אף במאגרי "גנזך קידוש השם" ופנתה ל"גנזך קידוש השם" בבקשה לסייע לה באיתור שם הצלם ובגילוי כיצד הגיע האוסף לרחוב רינעק 4 בלובלין.

מנהל מדור התצלומים ב"גנזך קידוש השם", החוקר הנודע מר צבי מאיר, נרתם למשימה ולאחר ריכוז כל הצילומים על לובלין גילה כי על גב הצילום של מספר צילומים מוטבעת חותמת "סטודיו לצילום, "לובלסקה", רינעק 4, לובלין".

מר מאיר אף פנה למשפחות אשר הוריהם למדו בישיבת חכמי לובלין או התגוררו בלובלין לפני המלחמה כדי לאתר צילומים עם חותמת על גב התמונה. אחד מתלמידיו המובהקים של הגאון רבי מאיר שפירא זצוק"ל, היה הגה"צ רבי ישראל יעקב מאסקאוויטש זצוק"ל משאץ- לונדון. בבית בתו הרבנית ש. למברגר תליט"א, מצוי אוסף התצלומים של אביה. גם באוסף זה נמצאו מספר צילומים שעל גביהם מוטבעת החותמת הנ"ל.

לאחר שנים של מחקרים שלא קידמו את החוקרים בגילוי התעלומה – נחשף ב"גנזך קידוש השם" מקור הצילומים. התברר כי ברחוב רינעק 4 בלובלין שכן סטודיו צילום אשר תיעד בין השאר את חייה היהודיים התוססים של העיר לובלין ואוסף התשלילים הנדירים שנחשף בדרך פלא, פותח צוהר מרגש לחיים אלה. לכן נמצאו הצילומים שם.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    הביאו עוד "תשלילים".